Escalada en gel a Rjukan (Noruega)

Segons el viatge realitzat el Març de 2019 per Arnau Martínez

De la mateixa manera que Catalunya és el paradís de tot escalador en roca gràcies a la gran qualitat i quantitat de vies existents, Noruega s’ha convertit en els darrers anys un punt neuràlgic de l’escalada en gel.

Dades pràctiques

Tant si es tracta de principiants en cursos intensius, com grups de perfeccionament d’alpinistes passant per escaladors amateurs cada any la ciutat de Rjukan acull centenars de visitants amb moltes ganes de punxar l’anomenada “heavy water” (terme utilitzat per definir el gel dur i compacte que es forma cada hivern en aquella zona degut a les baixes tempertures i a constants cabals d’aigua molt densos).

Viatge d'escalada a Noruega.
Sector esportiu de Krokan

Rjukan és una petita població Noruega situada a 3 hores de Cotxe de la capital Oslo en direcció Oest i es troba perfectament comunicada per arribar-hi en qualsevol estació de l’any amb vehicle. L’escalada en gel d’aquella zona es caracteritza per:

• Centenars de cascades de gel ressenyades a la perfecció.
  • Varietat d’orientacions i de llargades de via. Per, fins i tot, poder escalar al sol en períodes gèlids i vies que van des de els 15 metres a interminables 800.
  • Gran varietat de sectors. Alguns amb aproximacion nules (i grampons calçats al mateix cotxe !) i d’altres més allunyats, però de com a molt una hora.
  • Gran qualitat del gel. Es dóna una climatologia i condicions perfectes, gràcies a l’aportació d’aigua constant de la muntanya més propera, el Gaustatoppen i llargs períodes de fred que permeten escalar des de Desembre a Abril.

Experiència personal

Amb tan sols 3 hores d’avió la realitat que ens envolta és tan diferent a la rutina… La capital de Noruega s’ha vestit de blanc per rebrens càlidament, esvaïnt els nostres dubtes de si hi trobaríem prou gel o no tan avançada la temporada.

Amb 3 hores més de cotxe ens plantem de nit a una petita població propera a Rjukan anomenada Ausbydtge, on hi hem llogat un acollidor Bungalow per passar-hi una setmana disfrutant d’aquest país tan màgic.

Així doncs, obrim la finestra per veure el sol radiant i patapam! Està nevant de valent, per tant toca posar a prova les carreteres noruegues i les rodes de contacte del flamant cotxe de lloguer. Decidits a millorar i familiaritzar-nos amb l’escalada de la zona fem una preciosa excursió per arribar al sector Ozzimosis on disfrutem de 4 vies curtes tipus “esportiva” de gel enmig d’un entorn sortit d’un conte de fades. La quantitat de neu acumulada fa que en qüestió de mitja hora se’ns enterrin les motxilles i una mica més i les perdem!

Escalada en gel a Rjukan
Nevada al sector de Ozzimozis

Sort que portàvem bones tèrmiques i una tercera capa a prova de bombes, perquè sinó aquell dia hauríem agafat un encostipat definitiu.

Els següents dies vam anar a visitar cascades de més de un llarg i ens vam emportar a casa aventures que mai oblidarem:

• Entre elles a la clàssica cascada Rjukanfossen que ens hi vam posar després de nevar tota una nit i vam haver de creuar un llac gelat amb neu fins les aixelles. A més, per sortir per dalt vam haver d’escalar una xemeneia de gel i cavar un túnel a la cascada perquè la sortida original estava tapiada de tanta neu.
  • Hi quedarà al nostre cor l’escalada a la Sabotofossen, una ascensió de tres llargs que vam haver de començar amb le primer raig de llum perquè sabíem que entrava una onada de calor a mig matí i vam haver de gaudir dels seus diedres del gel en plena contrarellotge.
  • També ens emportarem les leccions apreses al sector de Krokan on vam escalar seccions tubulars de gel i algun “free-standing” de forma segura amb la corda per dalt.
  • I per acabar, el dia que ens vam perdre enmig d’un riu gelat amb uns escaladors alemanys i vam acabar, seguint el curs del riu, a unes cascades que no estaven ressenyades a les guies i vam disfrutar de una escalada única en un entorn salvatge i efímer, ja que a l’estiu és ben impossible caminar pel bell mig del riu.
Escalada en gel
Últim llarg de la cascada Sabotofossen

Conclusions

Val a dir que malgrat no gaudir de les millors condicions de la temporada vam escalar cascades diferents tots els dies que vam ser allà i vam visitar Rjukan i zones properes en el temps lliure. No havíem estat mai per la zona i vam quedar-nos enamorats de la quantitat de naturalesa que gaudeixen els vilatants de la zona. Les grans extensions de terreny verge i les dimensions dels seus llacs van crear un entorn propici per la contemplació i la reflexió i vam arrodonir l’aventura al museu dels baixells vikings més important del món situat a Oslo.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Fill out this field
Introduïu una adreça electrònica vàlida.
You need to agree with the terms to proceed